måndag 7 augusti 2017

Vit väska för fest



Till min gröna klänning ville jag ha en vit väska. Hade ingen lämplig hemma. Gick en sväng på stan men hittade ingen som lockade. Letade också på en stor loppis, och köpte en som skulle kunna funka, men då hade tanken uppstått att sy en själv. Letade fram diverse vita festligare resttyger, spetsar och band som fanns hemma. Klippte till ett bottentyg som var avsett för en bordduk, tätvävd bomull med glansigare små fyrkanter, som syns på baksidan av väskan. Sen sydde jag på remsor och lappar av det övriga materialet helt på frihand efter stundens inspiration.Bredden på väskan anpassad efter ett lämpligt blixtlås.
Avsydda hörn i botten för att väskan ska kunna stå upp. Fodrad med bottentyget med infällt blixtlåsförsett fack och även något
utan blixtlås. Axelrem+ fästen återvann jag från loppisväskan då jag konstaterade att min hemsydda hade potential att bli bättre än den köpta.







Som kronan på verket "blingade" jag väskan med en rad med rhinestones aurora borealis. Dessa och verktyget för att fästa dem med lånat ur konståkardotterns utrustning. Hon fick dem i födelsedagspresent men de var ännu inte testade. Funkar troligen inte så bra på kläder som ska tvättas ofta, men för väskor var det alldeles utmärkt. Man fångar stenen med ett lödkolvsliknande verktyg, väntar några sekunder tills smältlimmet har smält och sen trycker man det mot stället där stenen ska fästa. Lite pilligt, men klart enklare än att försöka fästa stenar/stryknitar med strykjärn.
På bilderna matchar mitt vänstra pekfinger stenfästningspennan på ett ypperligt sätt. Bandaget var också en följd av väsksömnaden. Jag skulle klippa rent kanterna på väskan innan jag skulle vända den. Arbetet rejält tjockt av flera lager, stora tygsaxen nyslipad och mitt pekfinger på fel ställe... Tack och lov blev det ingen senskada och tack och lov reagerade jag tillräckligt snabbt för att undvika att blodet rann på  den vita väskan.


Klänning och väska tillsammans med brudnäbbsklänningarna och rosetterna som jag också sytt.

Inga kommentarer: