måndag 17 juli 2017

Uppklädd!


















I lördags var sonen M så här stilig! Av vilken anledning återkommer jag till senare. Byxor, skjorta och slips fans hemma sedan tidigare. Det enda Heimlaga är västen. Den är sydd efter ett mönster i Ottobre 6/2012. Det var inte ett bra mönster! Mönstret omfattade storlekarna 128-170. M är nästan 170 lång, men när jag tog mått snarast motsvarande 146 i vidd. Så jag anpassade mönstret till stl 152 i vidd och 170 i längd. Vid den första provningen satt den inte alls bra. Hur mycket tyg som helst över uppe på bröstet. De små fickorna såg också löjligt små ut. De fanns bara i en storlek, och det är klart att de då ser små ut på den största väststorleken! Jag gav upp och tänkte att han får klara sig med bara skjorta och slips. Västen fick ligga till sig ett tag. När det sen ändå fanns tid över innan M skulle vara finklädd gav jag mig på det påbörjade projektet och klippte ur ärmhål och  urringningen rejält, och då fick den en betydligt bättre passform. Tillförde också slejf och spänne baktill i ryggen vilket inte fanns enligt originalet. Sist och slutligen blev den helt okej och behölls på hela kvällen.

Inga kommentarer: