tisdag 26 juli 2016

Misslyckat vantexperiment


Det blev rätt mycket Letlopi-garn över från min Islandskofta. Av mönsterfärgerna i oket var det bara några varv som stickades av vardera färgen. Att sticka sockor av helullsgarn är inte så meningsfullt, de nöts sönder direkt. Ville sticka vantar i stället. De flesta vantmönster är dock baserade på 1-2 färger, inte fler. Jag ville gärna tillvarata de fina färgövergångarna som var i oket på koftan. Det rundstickade oket bygger ju på att man gör minskningar på vissa varv, så jag testade om det kunde funka att helt enkelt föra över till vantar. Handen blir ju också gradvis smalare. Jag prövade därför sticka med tre upprepningar på mönstret, 3x16 maskor, på 3,5 nummers stickor. Men det blev inte bra! Vanten blev för vid över handleden trots ett avsnitt med resårstickning. Sen blev hoptagningen runt fingrarna för snabb, så att vanten där kändes trång. Ännu har jag inte rivit upp, men någon tumme lär vanten aldrig få. Den får bli ett oavslutat projekt i väntan på att jag hittar något lockande vantmönster. Om någon har tips på ett sådant så tar jag tacksamt emot!

Inga kommentarer: