torsdag 28 juli 2016

Karmstol i blåjeans

Före


 Vid ett besök på kommunens secondhandaffär hittade jag två stabila karmstolar för 50 kr styck. Ser ut som före detta besöksstolar på något kontor, ur något väntrum eller liknande.
Inspirerad av Anitas jeansåterbruk fick jag lust att klä om stolarna i gamla jeans. Inte för att jag behövde nya stolar, utan bara för att jag fick lust! Och för att jag för omväxlings skull har så mycket ledig tid att jag unnar mig att följa infall och inte bara göra det som behövs för dagen.
För att inte riskera att stolarna blir stående i garaget och aldrig omgjorda så tog jag i tu med den första direkt. Ingen genomtänkt plan, utan steg för steg fick projektet växa fram ur två kassar kasserade jeans ur förrådet. Började med en fint broderad bakficka från ett par barnjeans som jag tror l använde för ca 10 år sedan. Tyvärr fanns det bara en, så det fick bli en obroderad bakficka på baksidan av ryggstödet. I byxfållen på paret med broderiet på fickan fanns det också broderat. Formen på det som var användbart av detta gav sedan upphov till sitsens utformning.