lördag 15 november 2014

När stickor och garn matchar varandra




Länge stickade jag med diverse ärvda eler second-hand köpta stickor i aluminium. Sen gick jag över till bambu, ffa för att det inte skulle låta så mycket när jag stickade på föreläsningar och liknande. Bambustickorna är också skönare att hålla i än metallen. Ibland går någon av när de hanteras oförsiktigt, ibland får de skador och blir "stickiga". För något år sedan investerade jag i ett set strumpstickor i ett kompositmaterial. Jag hade läst om dem någonstans, fast vad de heter har jag glömt. Och de är ännu skönare än bambun! Bättre glid för maskorna och skönare för händerna. Nyligen när jag skulle i väg med flyg tog jag med mig bambustickor, för att inte riskera att bryta av någon av kompositstickorna i ett överfyllt handbagage, och då märkte jag hur bortskämd jag blivit med de nya stickorna. Det är också en fördel med bambu/trä/komposit stickor jämfört med metall- man kan ha dem i handbagaget på flyget!
Sockorna ovan är stickade med kompositstickorna, som så ypperligt matchade det självrandande garnet i all sin brokighet.Härligt varma färger!

Inga kommentarer: