lördag 8 november 2014

Koftan som inte blev





















I somras började jag sticka en vit yllekofta till mig själv.Mjukt och skönt aloevera-jojoba behandlat Nallegarn från Novita. Mönstret valde jag från Drops, storlek L. När jag stickat livet klart-det stickas fram och tillbaka på rundsticka-insåg jag att det nog var för snävt. Det ribbstickade flätmönstret hade en sammandragande effekt. Spelade inte så stor roll, koftan kunde bli dotter Ls i stället,hon är betydligt smalare än mig men nästan lika lång. Det viktiga var inte att jag skulle få en kofta, utan att det var roligt att sticka. Alltså fortsatte jag med den fösta ärmen. När den började bli klar ville jag prova på L för att mäta ärmlängden. Då provade hon även livdelen, och vi insåg att den var väldigt tight även för henne! På bilderna ovan är det G(6 år) som provar livdelen. Till henne var den ungefär lagom i omfång, men lång som en kappa! Jag konstatreade att även när hon bar den, så att den inte alls töjdes ut, så hade framkanten en tendens att rulla ut sig.
Då gav jag upp projektet och rev upp alltihop. Återstår att se om det så småningom blir en ny kofta, i något annat mönster.
Det mest tragikomiska i denna historia är dock att jag efter att ha rivit upp koftan skrollade bakåt i min blogg under rubriken koftor, och hittade detta inlägg. Jag har alltså stickat exakt samma mönster tidigare, åt dotter P! Även då var koftan initialt tänkt åt mig själv, men blev för liten. Även då var det problem med framkanten.
Av detta konstaterar jag att mönstret är snyggt och lättstickat, men funkar inte bra i praktiken. Och att mitt minne har upenbara brister? Eller är det förträngning? Nåja, jag hoppas bara att jag inte gör samma misstag en tredje gång...

Inga kommentarer: