fredag 9 augusti 2013

Sportig klänning





















Svägerskan har äntligen fått sig fjolårets födelsedagsklänning, och snart fyller hon år igen...
Standardgåvan till henne är ett "presentkort" på något Heimlaga, och oftast brukar det resultera i en klänning.
Tyg (ur mitt lager) och modell (ur Ottobre 5/2012) hade hon valt vid ett tidigare besök. Sen ritade jag mönster och klippte till innan hon kom hit igen en kväll förra veckan. Och eftersom hon tänkt sig att använda den till ett speciellt tillfälle hade vi bara en enda kväll på oss. Sex timmar tog det från första tråckelstygnen till färdigt plagg. Slutpressningen fick hon dock sköta själv hemma...
Yttertyget är något polyestertyg som jag tror är tänkt skall påminna om thaisiden. Klänningen är helfodrad med ett knallrosa styvt syntettyg, sytt så kant i kant att det är tänkt att det skall skymta fram på insidan i båthalsringningen, anas nere i fållen etc. Vi lekte med tanken att göra klänningen vändbar! Det föll dock på att jag inte orkade/hann försöka få till dragkedjan lika snyggt från insidan, och inte hade något blixtlås som skulle ha funkat vändbart.
Både valet av tyg och modell gav klänningen en sportig känsla. Lite åt vinddräktshållet;-)
Dotter A som är med på bilden brukar också få någon klänning om året, men den på  bilden är jag helt oskyldig till.

1 kommentar:

Pysselfarmor sa...

Så himla snygg - både färg och klänningsmodell....ja även modellen inklusive dottern. Värsta modereportaget! ;-)