tisdag 19 februari 2013

Typisk finsk mössa



















I Finland är detta en av de absolut vanligaste modellerna av mössor på barn vintertid. Vi har haft flera i olika färger som vi fått i present eller ärvt, och både M och G föredrar dem framför andra. Väpnarluvor kallas de här i Sverige, men det är inte så ofta jag ser andra barn ha sådana. Värmer skönt runt ansiktet och minskar risken för att få snö innanför kläderna om man gör snöänglar, står på huvudet i snön, kryper i tunlar etc. Dessutom väldigt smidiga under hjälmar på skridskobanan eller i pulkabacken. Nu fick G en ny för att matcha overallen. Sydd i tre lager merinoull+ ett extra lager över öronen. Ritade modellen av en tidigare mössa, men förlängde neråt så att flärparna på bröst och rygg skall hållas ordentligt innanför.Enkelt och smidigt att sy. Jag sydde i hop varje lager för sig och vändsydde sedan runt ansiktöppningen med 2+1 lager. Nederkanten är sedan bara overlockad. Ull värmer ju även när den är blöt, och blött tenderar det ju bli under munnen som syns på bilderna som togs direkt efter utelek på dagis.

1 kommentar:

Helga sa...

Jag och mina systrar hade såna, som vår mamma stickade på sin stickmaskin. Lambhúsetta heter de på isländska så det är vad jag alltid kallat dem. Himla praktiska! :)