måndag 28 januari 2013

Ny vinteroverall till G







G har haft en vinteroverall som jag sydde till M när han var 2 år, och den har hon haft i åtminstone 2 vintrar. Nu började den ändå bli kort i ärmarna, så det var dags för en ny. Inte så konstigt om den började bli kort, när jag letade bland mina mönstervisade det sig att den var sydd i storlek 92. Hon är ca 110 cm lång...Ottobres mönster har tillväxtutrymme kan man säga!
Eftersom den fortfarande satt bra på bredden tänkte jag använda samma mönster och bara förlänga ärmar och ben. Men någon av mönsterdelarna hade omkommit, så då valde jag ändå att rita ett nytt mönster, men av samma modell. Nu valde jag 98 på bredden och 110 på längden. Mönster ur Ottobre 4/2005.
G valde den ljusblå bävernylonen bland de färger som fanns hemma. Ärmarna är också bävernylon, medan förstärkningar på rumpa och knän är plastbelagd nylon. Passpoaler och andra detaljer av bävernylon, bortsett från insidan av kragen som är velour. Vadderat foder med tyg på båda sidorna om vadden ger totalt 5 lager över rumpa och knän.
Test av reflexer...


3 kommentarer:

Helga sa...

Wow du måste ha en redig symaskin om du kan sy så tjockt! :)

od Andulky sa...

Underbar!

RÄVENoRÄKAN sa...

Jag är så imponerad av dina ytterkläder!