fredag 28 december 2012

Misstaget som blev en favorit



 När jag beställde kokt ull från Jofotex så beställde jag också detta hundtandsmönstrade tyg. Jag förväntade mig att det skulle vara som de övriga ulltygen, men när jag packade upp tyget trodde jag att det blivit ett misstag. Typ sista skadade biten på en rulle, eller något sådant. Tyget var nämligen bredrandigt med omväxlande hundtandmönstrat och enfärgat svart. Dessutom hade det ett invävt nylonfoder som syns fläckvis på avigsidan. När jag gick in på Jofotex websida och läste lite mera noga så stod det faktiskt allt detta. Det var alltså inget fel på tyget, det var bara jag som läst slarvigt när jag beställde.
Sydde en kofta enligt ett mönster ur Ottobre 5/2009, där avsett för softshell tyg. Klippte de olika delarna från olika delar av tyget, så att det mönstrade och det enfärgat svarta separerades. En bit röd kokt ull vid axeln och röd manchester på insidan av kragen. Anpassade längd och front efter den dragkedja jag hade hemma. Fickor med blixtlås i skärningssömmarna.
Jag blev mycket nöjd med min kofta, en skön mix mellan sportigt och städat. I och med det invävda fodret så är den inte lika töjbar som vanlig kokt ull, men sannolikt mera vindtät. Men det är ju inte så att jag springer utomhus utan ytterkläder då det är minusgrader, så det har jag inte testat. En favorit har den dock blivit nu under december.
En bit av tyget

3 kommentarer:

mulliga m sa...

Vilken härlig jacka och så snyggt du har utnyttjat tyget! En riktig mysjacka :)

HönaPöna sa...

snygg... fint med de röda detaljerna!

Anonym sa...

Här har du verkligen lyckats sy en läcker jacka. Tur att du hade fantasi att få ihop det hela.
Jag är ofta här inne och tittar på det du har sytt/stickat, tycker du är jätteduktig.

Gott Nytt År önskar jag dig
Maggan livsglimtar