tisdag 16 oktober 2012

Till skolstol

Sonen M går i tvåan. På ett klassråd var det någon av eleverna som klagat på att stolarna var hårda, så fröken föreslog att de ju kunde kolla hemma om de hade någon gammal stolsdyna att ta med.
Jag gav M i uppgift att mäta stolssitsen, och han kom hem med en mycket prydlig skiss över måtten. Vi hade överblivna stolsdynor med tjock fyllning, men de var avlånga på fel ledd. I stället fick M välja tyg ur tyghyllan, och valet föll något förvånande på denna gamla 70-tals(?) gardin. Sydde ett fodral i rätt mått, men fyllningen återanvände jag från en gammal dyna. Den bestod i sönderrivet skumgummi som skräpade ner rejält när den flyttades över...För att dynan skall hålla formen sydde jag fast två knappar på vardera sidan. Någon rapport hur den funkar har jag inte fått. Jag hoppas det inte blivit allt för mycket kuddkrig i klassen!

Inga kommentarer: