måndag 10 september 2012

Redo för vintern...

 Nu väntar vinterns sparkfordon sida vid sida med sommarens dito!
 I våras var två av sparkarna, en stor och en liten, förskräckligt fula och avflagnade. I stället för att ställas undan på garagevinden hamnade de i garaget för ommålning. Det tog hela sommaren... Nu är det ingen idé att ställa upp dem på vinden längre.
 Den stora blå var tidigare enbart fabrikslackad och cirka 5 år gammal, men hade blivit alldels grå fläckvis. Den lilla röda, som vid fotograferingen behövde ytterligare ett lager, var målad tjockt med en gulfärg som krakelerat efter 10-12 år, och redan då var renoverad ett antal gånger.
Den blå färgen finns även på husets fönsterkarmar och annat trävirke. Den röda är billig fönsterfärg från ÖB i nyansen Lingon.
När jag ändå höll på fick  också två bänkar, en gammal blomlåda och en mycket illa medfaren barnstol samma färger. Allt avsett för utebruk. Inget perfekt underarbete och inget finlir, men skydd som gör att grejerna håller några år till. Ekonomiskt skulle det säkert löna sig att lägga tiden på att jobba i mitt vanliga jobb och köpa nya saker istället för att skura, slipa och måla, men det bär mig emot. Trots allt gillar jag att underhålla, och jag har svårt att slänga grejer som går att fixa till.





Inga kommentarer: