onsdag 22 augusti 2012

Spansk pyttipanna!



 Till slut blev det ändå en sittpuff av en del av alla gamla jeans. En blandning av crazy quilt och blockteknik kanske man kan beskriva det som. Sydde två större plattor som jag sedan klippte runda, ritade runt den största runda brickan vi hade. Skarvade i hop resterna till remsor, byggde på med mindre och större bitar till en drygt 30 cm hög kantbit. Hittade en lössprättad lång, till och med längre än vad jag behövde, och kraftig metalldragkedja som jag sydde fast ena locket med. Lämnade ca 10 cm där locket sitter fast.
Den spanska pyttipannan då, var kommer den in i bilden? Jo, det finns en spansk maträtt som heter ropa vieja, vilket betyder gamla kläder. Från början var det en rätt som gjordes av rester, men sen har den fått ett mera fast recept. Ungefär som med den svenska pyttipannan med andra ord. Och gamla kläder är just vad den här sittpuffen är fylld med! I samma garderob där jag lagrat de trasiga jeansen hade jag nämligen också stuvat in diverse urtvättade t-shirts och annat som kanske skulle kunna användas till något. Men som ju inte blir använt. Nu blev jag i ett nafs av med kanske 20 t-shirts, några gamla lakan, urtvättade handdukar... Totalt ca 10 kg! Fyllningen syddes in i en separat innerkudde(av ett urblekt madrassöverdrag) för att ingen skall börja dra ut pyttipannan...
Ett bra projekt som gav bättre utrymme i garderoben och en rejäl kudde för ungarna framför teven. Dock hoppas jag att de inte börjar leka kuddkrig med puffen, den är tungt artilleri!
Det går att göra mycket roligt av gamla jeans. Något av det mest annorlunda hittade jag dock hos en sybloggare i Norrlands inland. Kolla här!

1 kommentar:

Anita sa...

Härligt jeansbrukande! Att du dessutom återbrukat till stoppningen gillas i högsta grad :)