lördag 5 maj 2012

Vårjacka

 En vårjacka till G sydd i ett stadigt bomullstyg från Ikea, Eivor Leva i design av Kajsa Aronsson. Härliga färger och fullt med olika figurer hit och dit. Klippte mönsterdelarna åt olika håll (dock trådrakt) med anpassning efter figuerna, så att människorna fick stå med fötterna neråt...Hoppas det inte drar allt för snett i tvätten sen, men tyget är i åtminstone förtvättat så den mesta krympningen borde vara borta.
 Mönster baserat på ett jackmönster ur ottobre 1/2012. Dock blev det inte mer än basdelarna(framstycke, bakstycke,ok, krage och ärm) som jag använde därifrån. Bytte deras bylsiga utanpå-ficka, som sannolikt mest skulle fastna i överallt, till infällda blixtlåsfickor. Skippade separat knapplist och sydde blixtlås i stället, med vindslå innanför. Det gjorde att allt blev lite smalare, vilket var bra. Jag blev dock lite orolig för att kragen, där blixtlåset går ända upp, skulle bli för snäv, men den funkar. Vår 4-åring är inte så grov om halsen. Satte i resårband nertill på jackan, vilket jag inte tror det var på originalet.
 Fodrad med fleece i ljusblått med vita moln. På framsidan och ena ärmen sydde jag på reflexband formklippta till två blad på tyget. På baksidan hade jag redan sytt fast en hel bit av bandet innan jag kom på idén att klippa till formen. Återstår att se om de fransar i kanten eftersom jag bara sydde fast med raksöm.
 Detalj av baksidan.
Vad är då detta, har jackan redan blivit så här smutsig? Nej! Efter att det var färdigsydd impregnerade jag jackan med Fjällrävens Grönlandsvax, en blandning av bivax och paraffin. Man gnider in vaxet, som ser ut som en tvålbit, och sen värmer man det några sekunder med en hårtork så att det smälter in i tyget. Då syns det inte längre. På bilden har jag alltså ännu inte värmt vaxet. Förhoppningen är att impregneringen skall göra jackan lite mera tålig för smuts och väta, att bomullstyget inte suger åt sig allt.










3 kommentarer:

od Andulky sa...

Helt helt underbar!!

Fangoria sa...

Galet fin!

Mallaching sa...

Jättefin! Testa att ändra mall... då kan kanske bilderna rymmas bredvid varann :)