lördag 10 december 2011

Vinterns räddning och ett julklappstips!


På mitt jobb gäller kortärmad uniform i ofta tämligen urtvättad bomull. Bekvämt och praktiskt att slippa fundera på vad man skall ha på sig om dagarna, och bara att slänga i tvättsäcken då man går hem. Men eftersom jag mestadels också har ett stillasittande jobb, och jag dessutom är av den frusna sorten, kan det vintertid bli lite kallt. Hemstickade yllesockor, långkalsonger och polotröja med uppkavlade ärmar under brukar vara min lösning under den kalla säsongen. Nu har jag dock tagit tanken ett steg längre och sytt en polotröja i Myllymuksuts merinoull-interlock. Ärmlängd ner till armbågen.
Jag har testat tröjan två dagar och kan konstatera att den värmer betydligt mer än en bomulls dito. Inte kliar den det minsta heller! Men den växer! Jag använde mitt vanliga toppmönster, men redan när jag fotade tröjan märktes att den var betydligt lösare i passformen än brukligt, och den känns ännu större nu. Återstår att se hur den blir efter tvätt... Jag är också nyfiken på att se hur tyget klarar tvätt och användning i övrigt. Håller det sig något så när fräscht och inte blir noppigt direkt kommer det definitivt att bli fler tröjor av den här sorten! Jag får bara komma i håg att skippa sömnsmånen.
Hemstickade yllesockor i jobbsandalerna är också en del av min vinterklädsel. Om någon av er andra också känner behov av det, eller har någon som skulle bli glad över ett par sockor i julklapp, så finns det ganska många färdigstickade par i Heimlaga butiken. Tidigare år har den haft en tydlig tendens att eka tom efter julen, vi får väl se hur det blir i år.

Inga kommentarer: