fredag 18 november 2011

Björnbärstub




Jag hade köpte ett 100g nystan av Novitas Tico tico, som är ett tunnare garn än Nallegarnet. Tanken var att prova sticka en spetssjal, men dels var jag tveksam till hur långt nystanet skulle räcka, och dels tänkte jag att den självrandande effekten kanske inte skulle bli så lyckad i en sjal.
I stället blev det en rundstickad tub i något somkallas björnbärsmönster. Beskrivning finns här. Mycket praktiskt mönster på rundstickor. Vart annat varv är bara räta maskor, och mönstret är lätt att lära sig. Dessvärre var jag förstås inte så noga som det står, jag stickade ingen provlapp. Jag lade upp 100 maskor, och jag tror att stickgrovleken var 5,5 eller något liknande. Sen stickade jag tills nystanet började närma sig sitt slut. Lite större kunde tuben fått vara, och framföralt ännu lösare i upplägg och avmaskning. Nu blev kanten lite för tight för att bekvämt gå att dra ner över axlarna. Den går ner, men den strävar upp igen... Men det finns många andra sätt att bära tuben på.






1 kommentar:

Sofia sa...

Har precis hittat hit då du har mig på din bloggläslista, vad roligt! & vilka tokfina grejer du syr & stickar!! Hit kommer jag tillbaka.