lördag 1 oktober 2011

Rosa Oktober



En gång för något år sedan köpte jag en plastpåse med rosa bomullsgarn på Pingstkyrkan sekcond hand affär. Jag tror dessutom att det den dagen var halva priset på alla handarbetsgrejer, så jag betalade 15 kr! Jag trodde att det handlade om flera små härvor bomullsgarn, men i somras då jag letade fram påsen visade det sig vara ett enda stort 500 grams nystan, utan banderoll. En somrig kofta till G skulle det bli.
Jag hittade inget lämpligt koftmönster som verkade roligt att sticka. Tittade lite på mått och maskantal på något mönster på nätet, men stickade sedan någon sorts mini-halv-kopia av denna och denna kofta.
Någon sommarkofta blev det dock inte, den blev inte klar förrän i september... Den är ännu ej använd, men oktober lär väl vara en rosa månad, så den kanske kan komma till pass nu. Jag tror också att den kommer att passa även nästa sommar, det är en ganska lång modell.
Onödigt tätt mellan knapphålen gjorde jag, så när koftan var klar hittade jag bara ett enda alternativ av rosa knappar som jag hade tillräckligt många hemma av. De passade å andra sidan perfekt. Rosa, blomformade glasknappar. Dessvärre lite svårknäppta, knapphålen var snudd på för små, så jag tror inte G kommer att knäppa koftan själv.




Halva garnnystanet återstår efter avslutad kofta!

1 kommentar:

Lowella sa...

Riktigt söt kofta, rosa brukar väl alltid gå hem bland små-töser. Knapparna var riktigt tjusiga de med, knapp-toka som jag är ;)