fredag 1 juli 2011

Spontansytt


Det mesta av det jag syr är nog vad andra i sybloggsvärlden skulle kalla spontansytt. Jag har sällan några skrivna listor över vad jag skall sy, och aldrig några skisser. I huvudet har jag dock en del idéer från dag till dag, eller under någon vecka. Denna topp till mig uppkom dock utan att knappt ha hunnit passera hjärnan...
Jag klippte i spillbitar av det rutiga tyget till kalsonger, och tänkte att det borde funka bra att kanta med, eftersom det var en tunn jersey med lycra. Blått och vitt är ju en klassiskt snygg kombination, särskilt för en finländare. Alltså blev det, mitt bland kalsongerna, en vit topp med rutig kantning. Kändes ändå lite tomt på något sätt, så när halskantningen redan var sydd gjorde jag en dekorstickning i medellinjen i form av en enkel blomma. Det skulle förstås blivit både lättare och snyggare att göra det innan jag börjat sy i hop allt, men det funkade så här också.

Inga kommentarer: