fredag 29 juli 2011

Säkerhetsnålar är inte alltid bra...


I 10 år har vi varit kompisar, Designer 1:an och jag. Men nu ser den ut så här!

Redan i vintras, när jag åtagit mig att brodera namn på en dopklänning åt en vilt främmande människa som ringde mig på telefon, strulade diskettstationen. Det här är en tidig Designer 1:a, så den har faktiskt något så antikt som diskettstation... Jag ringde Husqvarna och frågade vad det kunde tänkas kosta att reparera den, och minns bara att jag tyckte att det lät dyrt. Dessutom hade maskinen då nyligen varit inne på reparation då back.knappen behövts bytas. Började inse att en 10-år gammal maskin kanske inte skall repareras längre. Den har ju faktiskt gått bra nog länge och fått jobba en hel del, så den kanske börjar närma sig pensionsåldern?!
Men så lyckades jag lirka till en knapp på diskettstationen, så att det gick att brodera, och maskinen levde vidare.
Förra veckan skulle jag brodera igen, och nu funkade det inte längre att lirka med den. Tillkallade maken som gjorde en undersökning, och han hann få syn på en säkerhetsnål inne i diskettstationen, men sen rasade den vidare längre in i maskinen... Inte bra! Jag kan gissa vilken liten familjemedlem som varit framme...Så småning om fick han dock ut nålen, men också en fjäder, och diskettstationen funkade fortfarande inte. Alltså hamnade maskinen på det stora operationsbordet, och visade sig behöva en transplantation av ny diskettstation. På vilken vi nu väntar på leverans.
Det är ju ett riskprojekt att låta maken göra jobbet, i stället för att lämna in den på reparation. Men hur många tusenlappar skall man kosta på en gammal maskin? Som symaskin funkade den i och för sig fortfarande alldeles utmärkt, även om broderienheten var utslagen, men jag vill ju helst ha en komplett maskin. Om han inte lyckas få i hop den i funktionsdugligt skick får jag väl önska mig en ny maskin. Den här fick jag i 10-årig bröllopspresent, och nu är det snart dags för jämn bröllopsdag igen...
I väntan på fungerande symaskin får jag ägna mig åt annat. Sånt här till exempel!

2 kommentarer:

Aleisa Ribalta sa...

Hoppas det lóser sig, vilken maskin!

Libe sa...

Mönster finns att köpa ( jag tror att det är svarta fåret ) men det är inte så svårt. Du lägger upp 8 - 9 maskor på stickor 5 - 6 och stickar runt ( vänder på stickorna som vanligt och låter "tråden" gå runt arbetet. Det är lite knepigt med tråden , man måste dra ut den för att se maskorna och jag som vill att saker ska gå fort kom på att om jag har den vänstra stickan under ena armen ( ja , jag vet ;) ) så kan jag dra ut tråden med vänster hand samtidigt som jag stickar :D , man stickar på tills det är så mycket tråd kvar så man kan maska av , som vanligt. Jag som är så lång skulle önska att tråden var lite längre , i mitt tycke blev boan lite för kort.