onsdag 9 mars 2011

Lady in red


Kvinnodagen i går ägnade jag åt att sy i rött. Fast annars uppmärksammade vi nog fettisdagen mer än internationella kvinnodagen. Med rotmos och fläsk samt många hembakta semlor. Både av svensk och finlandssvensk sort. I Finland är en semla nämligen en brödbulle, typ frukostfralla! Så en semla med skinka och ost är alls inget konstigt! Varianten med grädde och mandelmassa heter i Finland fastlagsbulle eller fettisdagsbulle.

Nå väl, detta är en tröja till mig. Mönstret kommer ur senaste Ottobre, 2/2011. Där är detta egentligen en, eller två olika varianter, på klänningar. Jag sydde en sådan till dotter L, men eftersom jag inte fått några livebilder på den ännu avvaktar jag med att blogga den. Hur som helst blev jag mycket förtjust i konstruktionen av överdelen, så den förlängdes till en tröja till mig själv. Eftersom alla röda tyger låg framme och maskinerna var trädda i rött fortsatte jag med denna färg.
Det speciella med mönstret är att framstycket är dubbelt och löper i hop i nacken ungefär som en halterneckskärning. På så vis blir halsringningen vändsydd och får en snygg och smidig form.
Det dubbla tyget ger toppen en tyngd och stuns som gör att den känns betydligt "rejälare" än en enkel trikåjerseytopp. Dessutom, kom jag på här där tyget var knappt, går det att använda restbit från någon annan jersey till det inre framstycket. Det ända som syns av det är nämligen insidan i nacken om tröjan hänger på en galge, när man har den på syns insidan inte alls.
Ärmarna är ochså dubbelvikta. Den yttre delen är längre än den inre, och rynkas med silikonresår för att få draperingseffekten.

1 kommentar:

Lowella sa...

Läcker! Den ser riktigt skön ut också.
Min mormor kallar också det för fastlagsbulle men jag vet inte om det är specifikt gotländskt eller om det är för att hon tillhör den äldre generationen...Jag kallde det fastlagsbulle som liten men har fallit i semla-träsket som vuxen, hihi.