lördag 19 mars 2011

Brandman?


En restbitströja till G efter ett mönster ur Ottobre 1/2009. Övredelen av framstycket är rynkat mot nedredelen med hjälp av silikonresår. Samma resår också använd för att rynka hals- och ärmlinning under muddrullån. Halsöppningen är annars vääldigt vid. Eftersom jag sytt mönstret tidigare, här, visste jag om det ock klippte den något mindre vid. Trots det och trots rynkning, är den ändå vid.Kanten nedtill, som är påsydd dubbel som en mudd ungefär, ingår inte i mönstret, utan är en lösning för att förlänga tröjan något. Mömstret är i storlek 92, och G börjar närma sig en meter. Vidden på Ottobrekläderna brukar ju räcka till ändå.

När jag ser bilderna nu associerar jag till brandmän. Och då kom jag att tänka på en underbar historia som jag hörde en bekant berätta om sina barn. Hon hade en väldigt flickig flicka, och en väldigt pojkig pojke. De lekte inte så ofta tillsammans. Men en dag skulle lillasyster i alla fall få vara med i storebrors lek. Först kom pojken springande och ropade "Här kommer den stora brandmannen!" Efteråt kom lillasyster och ropade"... och här kommer brandmamman!"

Inga kommentarer: