torsdag 6 januari 2011

Kockmössa

Hemma igen efter en vecka i Finland. Förrådet påfyllt med ca 20 kg stuvar och drygt 4 kg garn, så jag torde inte bli sysslolös i år heller! Men först skall ju tygerna tvättas och torkas, och många julklappar är ännu obloggade.

Lilla g önskade sig en kockmössa i julklapp. "Jag duktig laga mat" brukar hon påstå när hon ser någon i köket som verkar behöva hjälp. Och duktig är hon!
Och kockmössa fick hon! Dock inte den hon för storasyster pekade ut i leksakskatalogen, utan en Heimlaga, förstås. En tub av muddväv/resår på vilket en rund bit lakansväv rynkades i hop. Jag gjorde mudden så bred att den viks dubbel(dvs fyradubbel, den är ju dubbelvikt innan den sys fast också), men det var nog onödigt. Skulle ha funkat lika bra, och inte blivit lika varmt, utan uppvik.


2 kommentarer:

Bustråden sa...

Det var ju en bra lösning att ha muddkant, då passar den ju fler storlekar. fin blev den

Anonym sa...

Jättesmart! Jag tror jag också ska testa med mudd..