torsdag 20 januari 2011

Bristvara brunt


När jag packade min väska då vi skulle åka till Finland kring nyår insåg jag att jag saknade bruna yllesockor. Jag packade nästan bara bruna kläder, men saknade matchande sockor. Ett par fanns, men de behövde stoppas och var allmänt väldigt nötta. Alltså packade jag brunt garn i stället, och stickade två par åt mig under resan i stället.
Först ett enfärgat mörkbrunt par. Sedan samma garn i kombination med "gräsänder" randigt garn. Jag blev väldigt förtjust i kombinationen enfärgat och självrandande garn, så det kommer jag säkert att upprepa. Bägge garnen är 7-bröder.
Det garn jag stickar av är maskintvättbart i 40 grader. Förr brukade jag alltså tvätta sockorna med annan, vanlig 40-graders tvätt. Men om man läser på tvättmedelsförpackningar står det på de flesta att de inte är lämpliga för ylle eller silke. Sockorna blev med tiden hårda och inte alls lika mjuka och sköna som de är när de är nya. Nu för tiden kör jag i stället en tvättmaskin med ullprogram och specialtvättmedel för ull och silke. Då brukar jag dessutom blanda en skvätt ullkur med varmt vatten och hälla i sköljmedelsfacket för att få yllekläderna extra mjuka. Jag misstänker att det är så att garn som är behandlat för att vara maskintvättbart inte går att ullkura på samma sätt som obehandlad ull, det suger inte åt sig fettet på samma sätt, men jag tycker ända att min latmansvariant ger ökad mjukhet. Och eftersom kläderna då centrifugeras hänger jag dem på vanligt sätt på tork. Ullkurar man på riktigt tar det en evighet av tid och en massa utrymme att plantorka. Man skulle förstås kunna slänga in dem i maskin enbart för centrifugering också.

1 kommentar:

Aleisa Ribalta sa...

Finfina som vanligt, Dotters mössa med ugglorna är ju helt bedårande! Jag hör av mig snart, har inte glömt er! KRAM!