söndag 17 oktober 2010

Söndagslyx!


Det finns en syblogg som jag följer som man helst inte skall läsa på tom mage. Man blir nämligen väldigt hungrig av att läsa om alla spännande brödbak hon gör. Det är I ett hus vid skogens slut, eller Mat, hemsytt och lite galna barn och vuxna, jag vet inte riktigt vad som är rätt namn.

I går läste jag om ett bröd vars deg skulle jäsa över natten i kylen. Receptet finns här.En stor degbunke får inte plats i vår kyl, så jag lät den stå framme på köksbänken, och tänkte att jag får väl baka ut bröden på kvällen i stället. Men sen kom jag på att vår matkällare börjar vara lagom kylskåpskall nu, så då ställde jag in bunken där. Sen bakade jag ut degen, en dubbelsats, innan jag gick i duschen i morse. Degen var ju kall, så när jag stoppade in frallorna/minibaguetterna i ugnen efter duschen så såg de sorgligt platta och kladdiga ut. Men sen blev det både bröd och skådespel! Eller riktig bull-tv! De jäste upp så tjusigt och snabbt i ugnen att man riktigt såg hur de växte.
Andra halvan av degen blev ett stort bröd. De små var godare än det stora, som inte fick lika stora härligt sega blåsor i degen. De små kan man inte äta så många av, man blir rätt trött i käkarna... Men härlig söndagslyx i alla fall, med rabarbermarmelad och ost.

Brödspaden ovan är ett eget slöjdalster från träslöjden i klass 6. Inte så ofta använd eftersom jag flyttade till Sverige. Skall man baka finska rågbröd är dylika dock en nödvändighet, men det har jag bara gjort ett fåtal gånger.

1 kommentar:

Aleisa Ribalta sa...

Ni vet hur man frestar!