torsdag 22 juli 2010

Sovshorts


Dotter P efterfrågade svala nattkläder. Resultatet blev två par sovshorts i tunn viscosejersey att ha till befintliga stora t-shirts. Utgick från ett använt mönster för vanliga pyjamasbyxor och klippte sedan lite på frihand. Det vita paret syddes först, provades, mönstret justerades till det svarta paret. Som jag dock fick klippa av och fålla om efter fotograferingen, de blev för långa tyckte hon.

Jag passade på att prova det svarta paret och konstaterade att med lite ytterligare frihandsförändringar kunde jag använda samma mönster till ett par åt mig själv-passformen är ju inte så där jätteviktig på ett par sovshorts bara de ryms på och hålls på...Hittade denna förskräckligt blommiga trikå,(som fanns med i förra inlägget också, fast shortsen syddes före), och tänkte att dem matchar många överdelar. Och vad har jag använt den med hittills? Jo en blå t-shirt som definitivt inte matchar:)
Mitt par blev verkligen en snabbvariant med fållar och resårkanal sydda på overlocken för att jag inte orkade trä om den vanliga symaskinen med tvillingnål. Men de funkar!

1 kommentar:

od Andulky sa...

Ser väldigt sköna ut!!
Kanske ska sy såna till mig själv också...