tisdag 6 juli 2010

Solhattar


Barn skall ju gärna ha något på huvudet när de är ute. Idén med solhatt har dock G inte riktigt fattat. Gärna en tjock mössa mitt i sommarvärmen, men en hatt, den åker av...
Gjorde ändå ett halvhjärtat försök att få till någon bekväm hatt. Att fodra kullen med trikå i lite mindre storlek läste jag om i någon syblogg, och det lät ju smart.
Sydde först den helgröna hatten efter mönster ur Ottobre 2/2004. Under de få sekunder den fick sitta på vid provning tyckte jag att den verkade för toppig och med för sluttande brätte. Försökte fixa till det i nästa verision, blommig både på in och utsida, men den blev å andra sidan för stor. Någon mm variation i sömnsmån x 4 blir lätt skillnad...
I stället för att stå och stryka vliseline på brättet syr jag in ett extra tyglager av gammeldags vit lakanslärft mellan ytter och innertyg. Enklare och billigare, och verkar hålla formen lika bra. Kom på det förra sommaren då jag skulle sy flera hattar och inte hade vliseline hemma i tillräcklig mängd.

Få se om jag kommer mig för att göra ytterligare någon verision. Det är en rolig modell på så vis att det går att använda små spillbitar av tyg. Lekte med tanken hur många hundra hattar det skulle gå att göra ur de plastbackar med restbitar som svämmar över i syrummet, trots att jag gör tappra försök att avyttra spill till dagis och liknande ställen?! Fast det blir nog ingen hattfabrik här, det är ju som sagt inte särskilt populärt att använda dem.

Inga kommentarer: