fredag 2 juli 2010

Skruvade tubsockor


Dett är för mig en ny sockmodell. Jag har sett dem som barnsockor tidigare, men fick höra att min mamma stickade vuxenvarianter och tyckte att de var sköna. Så jag måste i alla fall prova.
Man stickar resår med tre aviga och tre räta, och var tredje varv förskjuter man mönstret en maska. På så vis blir det en spiralformad resårstickning. Dessutom skall det då funka utan häl, sockan formar sig efter foten. I tårna gjorde jag också i hoptagningen jämt fördelat, så att man kan snurra sockan prcis hur man vill.
Man kan tycka att det borde vara roligare att sticka detta än min vanliga sockmodell, men det blev snabbt ganska långtråkigt. Som myssockor funkar de säkert bra, men skall man ha sockorna i skor eller stövlar tror jag nog riktiga sockor med häl är bekvämare. Men den här är verkligen onesize fits all.

Inga kommentarer: