onsdag 7 juli 2010

En präst T-shirt är född!

Eller faktiskt till och med två: en dammodell och en herrmodell av prästskjorta med T-shirt-skärning.
En återkommande beställare önskade sig en sommarprästskjorta med korta ärmar, och undrade också om det inte vore möjligt att göra den utan blixtlås i nacken.
Först tvivlade jag lite på det, en prästkrage bör ju vara rätt stärkt för att hålla formen, och då är den inte töjbar.
Fast å andra sidan så har prästerna en instickskrage i plast som man trär i efter att skjortan tagits på, och då kunde man kanske avstå från, eller åtminstone minimera vliselinet som stärker kragen? Jag provsydde en lös krage, och det verkade kunna funka. Beställaren ville testa, och så här snyggt blev det!

Material är bambusingeljersey med lycra, ett underbart skönt tyg. Tack kära beställare för att jag får visa bilden!

I samma veva fick jag en förfrågning från en manlig präst om att sy prästskjorta. Vanliga prästskjortor i vävt tyg brukar jag inte sy. De finns i stort utbud och förhållandevis billigt att köpa av stora leverantörer, så såvida man inte har speciella behov så blir det en dålig affär att köpa av mig. Att sy herrskjortor är också svårare av den anledningen att jag inte har någon manlig justerbar provdocka. Men jag föreslog en T-shirtsvariant och han nappade. Blixtlås i nacken känns kanske lite feminint, så mina vanliga prästtoppar har jag inte gjort någon herrmodell av. Men nu hade jag ju sett att det verkar funka utan blixtlås också, bara man är lite varsam när man tar av och på tröjan, så då är herrmodeller helt OK. Nu skulle mottagaren vara bortrest så jag har inte hunnit få någon feed back på om den blev som han tänkte. Inte tight, men inte stor som ett hus heller. Jag håller tummarna!

1 kommentar:

OttoPippi sa...

Snyggt jobbat IGEN!!! Vidarebefodrar till svärmor.... :-)