tisdag 15 juni 2010

UFO?


Är detta ett riktigt UFO? Alltså inte ett traditionellt sybloggs-UFO?

Nej, det är det förstås inte. Det är bara ett bevis på att jag reagerar lite långsamt...
Detta är nämligen en syrelaterad julklapp som jag önskade mig och fick, och som jag först nu ett halvår senare kommer på att jag borde blogga om. För den är bra! Trots att den gjorde ännu mera nytta under mörka vintern. Nu har vi ju hyfsat ljust dygnet runt. Men den är ändå värd att tipsa om.

Det är altså en skrivbordslampa med inbygt förstoringsglas, av den typen som jag tror oftast brukar användas vid elektronikarbeten och liknande.
Med locket stängt och i en högre position så ger den ett bra allmänljus som räcker över bägge mina symaskiner. Jämfört med den 70-tals skrivbordslampa i rödorange plast, och med en vanlig glödlampa, som satt här tidigare så är det här rena ljusterapin.


Och när det är något jag behöver granska nära så drar jag bara ner den och kikar genom förstoringsglaset. Ovärderligt om man skall sprätta något på ett svart tyg till exempel. Eller om man som här vill se vad det står på en symaskinsnål, så går det faktiskt!
Nu är väl merparten av er andra sybloggare 10 år yngre än mig, och inte så ljusberoende, men då får ni väl spara tipset...!

4 kommentarer:

Linda sa...

jag må vara "endsast" 27 år, men nog skulle jag behöva bättre ljus och förstoring om det ska tittas på symaskinsnålar och sprättas. Nu sitter jag istället böjd som en fällkniv med näsan nära och kiiisar.

Y sa...

hahahah jag tänkte att nu har det brunnit hos kära kollegan när hon fotar toasitsar till bloggen. :-D

Lowella sa...

Haha, jag trodde faktiskt oxå att det var en toasits vid första anblicken, men ack va vi bedrog oss =) Jisses vilken bra lampa! Själv har jag just en skrivbordslampa från 70-talet och ett litet förstorningsglas för att kunna kolla på numren på symaskinsnålarna. Vart kan man få tag på en sådan lampa???

Aleisa Ribalta sa...

Viket häftig sybehör! jag tbx, tack för uppmuntringen och fina ord, du vet hur mycket har jag saknar också er! klem!