måndag 14 juni 2010

Prästkragar


I går var vi på prästvigning i Luleå domkyrka. Högtidligt minsann!
Det var en vän och före detta kollega till mig som nu utbildat sig till präst.
Jag är imponerad av dem som med en lång utbildning i grunden ändå vågar sig på en helt ny bana som också kräver åtskilliga år av studier! Inte för att jag har några planer på att byta bana, men det ger ändå en frihetskänsla att påminnas om att man inte måste känna sig låst vid ett yrke- det går att börja om. Om man blir less eller om det dyker upp något som känns ännu mera lockande.

Det föreföll ganska självklart att presenten från oss fick bli en Heimlaga prästskjorta. Detta att jag syr, och vad jag syr, är inget som jag pratar så mycket om till vardags, så många runt om känner inte till det. Alltså blev den blivande prästen nog rätt förvånad då jag dök upp hos henne med måttbandet i högsta hugg. Förklarade dock varför och vad det skulle bli. Hon hade redan hunnit skaffa sig en del skjortor, men förhoppningsvis har hon ändå användning för en prästskjorta i bambutrikå. Eftersom hon föredrar mera löst sittande kläder gjorde jag mönstret större än jag brukar, så att skjortan/toppen inte skall sitta så tight.
I stället för att slå in skjortan i paket blev det en enkel tygkasse i tyget Prästkragar av Lena Boije från Borås Wäfveri som presentförpackning. Kändes liksom passande...

Inga kommentarer: