måndag 31 maj 2010

Till en 8-åring

Barnens kusin E hade 8-årskalas i går. När jag i början av månaden frågade henne om favoritfärg fick jag höra att det var ljusgrönt och lite ljusrosa. I fjol var det vinrött och guld. Tur för mig att favoritfärgerna förändrats, särskilt som jag hade gått med i majutmaningen "använd det du har"!
Började sy utan någon särskild plan, av de tyger som kunde tänkas stämma med beskrivningen. Men vilken färg är ljusgrönt? När övergår det till mörkgrönt? Finns det något däremellan? Gräsgrönt, klargrönt, bara grönt...???

Jogging/mjukisbyxor med tillhörande jacka/kofta.
När det gällde dekorranden på ärmarna blev det verkligen använd det du har! Den melerade rosa tråden tog plötsligt slut. Dålig planering av mig! Den var dessutom inköpt för flera år sedan på en udda affär, så möjligheten att hitta likadan kändes osannolik. Och att börja sprätta riskerade att göra mera skada än nytta-bättre olika färg än att riskera att få små hål längs utsidan av ärmen. Så jag sydde helt sonika vidare med enfärgad rosa tråd. Använde det jag hade hemma...


Kanske inte så ljusgrön, men i alla fall grön. En enkel djungel t-shirt.

Det tillhör kanske inte vanligheterna att få yllesockar till födelsedagen om man är född i slutet av maj. Något ljusrosa garn fanns inte hemma, men jag kunde inte motstå denna härligt förskräckligt karamellfärgade randning...

3 kommentarer:

Lowella sa...

Vilken mysig dress! Grönt och rosa år en fin färgkombination. Yllesockor kan man behöva även i maj! Som det är här; hällregn o +10 hela dagen :Z

Beata sa...

Vilken fin present!

krajamaria sa...

Härlig färgkombination på dressen. Jackan blev jätte fin!