tisdag 25 maj 2010

Konfirmation



Dotter P blev konfirmerad i söndags. Tänk ändå vad tiden går!
Klädkoden var alltså svart nedtill och vitt upptill. Och här måste jag erkänna att jag gjorde ett avsteg från majutmaningen. Utbudet av enfärgat svart tyg var rätt begränsat hemma: varken velour, jogging eller fleece kändes så ändamålsenligt...! Men det var kanske inte jag som köpte tyget, utan dottern? Det var åtminstone hon som bar det ut ur affären...
Nåja. Kjolen syddes utgående från denna testkjol i ett vanligt svart linnetyg. Blusen är sydd efter samma mönster som denna klänning, bara avkortat. Blustyget är ett blankt, skrynkligt syntettyg som kändes som en rolig kontrast till det svarta, matta och, åtminstone från början, släta linnetyget. Annars är det inte jättelätt att få till något skojigt men ändå propert i svart och vitt.


En knippe Heimlaga klänningar fanns med på kalaset efteråt. Alla utom den lilla turkosa har jag sytt, det mesta finns också bloggat tidigare.

5 kommentarer:

Myssel sa...

Konfirmationsklänningen blev jättesnygg! Vilken fin modell, passade perfekt för ändamålet också.

ett tu tre sa...

Det blev en jättefin konfirmationsklänning. Dottern är så söt!
Ja, ni är alla fina på den nedersta bilden - kul med så många Heimlagaklänningar vid ett och samma tillfälle.

krajamaria sa...

Vad roligt att få se så många av dina fina kreationer på en och samma gång! vad stolt du ska känna dig när de bärs till högyider! :) Gillar din stil och kjolen blev superfin!

Beata sa...

Snyggt blev det!

Mojebarn sa...

Vilken kul kjol. Och då menar jag kul=annorlunda och snygg. Vad fin hon blev. Jag har aldrig hört om en sån klädkod till konfirmation, men så var det också lääänge sedan jag själv konfirmerades och det är inte dags än för stortjejen.
Och sen så gillar verkligen den blå tunikan/klänningen :-)