onsdag 27 januari 2010

Prästskjorta till Finland


Ännu en prästskjorta i behaglig bambu har levererats, denna gång till en nyligen prästvigd kvinna i Finland. Jag har ju mina rötter där, och det brukar sägas att finlandssvenskarna(finländare med svenska som modersmål) är så få, att får man bara prata en kvart så har man hittat gemensamma bekanta. Jag känner inte beställaren, utan hon hittade mig via bloggen, men jag har inte testat detta med eventuella gemensamma bekanta...
Hur som helst uppger hon att det i Finland mest finns traditionella modeller på prästskjortor, men att Borgå stift, det svenskspråkiga stiftet, sannolikt kommer att vara en föregångare då folk där har mera kontakter med Sverige. Vi får väl se. Nu finns det dock i alla fall en trikåprästskjorta där!

5 kommentarer:

LillaBarn sa...

But where is the cloud shirt!?? Vantar fortfarande pa en molnskjorta.... Det finns en svensk prast i Svenska Kyrkan har, ska nog se om hon vill ha en.

Heimlaga sa...

Ja Australien är ju känt för sin layed back stil, det kanske också gäller prästerna?!

Anonym sa...

I går hade jag skjortan för första gången. Jätteskön! I sommar blir den super.

Anonym sa...

Hej!
Syr du fortfarande upp prästskjortor i bambu?

Anonym sa...

Du får gärna återkoppla till Frida.sandahl@svenskakyrkan.se :)