torsdag 7 januari 2010

Nytt år-nytt garn

Över nyårshelgen har vi varit i Finland för att hälsa på min familj och släkt. Det brukar ju resultera i en hel del tyg för min del, men så inte denna gång. Tiden räckte inte till för ett besök i min favorittyghall, eller snarast var det bristen på vardagar som ställde till det. Jag var också hämmad av bristen på lastutrymme i bilen. Vi är 7 personer i en Ford Galaxy, så trots takbox blir det inte mycket lastutrymme per person. Och kläder för -20 grader tar en del plats...

Ett litet platt garnpaket fick jag dock med mig hem från en stormarknad. Mina favoritgarn (Novitas nalle och 7-bröder) är allmängods i Finland, finns över allt i större och mindre utbud.
I vakumpackat skick

27 nystan blev det. I den vänstra raden det tunnare Nallegarnet, i den högra 7-bröder.

En ny serie självrandande garn av Nalletyp kallad Marjaretki, dvs bärutflykt: hjortron, lingon och blåbär. Färgnamnen kändes mycket passande. Nya Nallegarnet innehåller jojobaolja och aloevera. Vad nu det skall vara bra för?

En tygaffär hann jag dock gå i! Och inte vilken som helst! På vägen hem gjorde vi nämligen en avstickare upp till tomten i Rovaniemi. Och på samma gata som vårt hotell visade det sig att självaste Ottobre låg! De har en kombinerad tygaffär och atelje i samma lokal, bara en skärmvägg emellan. En massa tyger fanns det, och bland tyghyllorna hängde uppsydda plagg som jag kände igen från tidigare Ottobrenummer! Tygerna var dock genomgående väldigt dyra, och eftersom jag inte var förberedd inför besöket hade jag inte tänkt ut något särskilt tyg som jag behöver. Det brukar jag inte göra, jag brukar köpa minst 2 meter av allt som lockar, och så får jag se sen vad det blir. Men det funkar liksom inte med tyger som kostar 20-30 euro/meter och med en redan fullastad bil... Så det blev bara en titt, en liten pratstund med en sömmerska som kom ut från ateljen och några bilder.
Lilla G och ryska E (vår utbytesstudent) följde också med

Tunika som var omslagsmodell på nr 2/2009
Pyjamas ur det senaste numret

3 kommentarer:

Myssel/Maria sa...

Vilket härligt garnpaket! Och vad kul att besöka Ottobre.

Jag är så nöjd med mina fina röd-rosa vantar! Har använt dom nästan varje dag sedan jag fick dom.

God fortsättning på det nya året!

Skaparmani sa...

Jättefint garn det melerade nallegarnet!!

Förstår ej att du kunde motstå att handla på Ottobre, det var mycket som frestar där...

ett tu tre sa...

Vilken härlig vintersemester - men ujuj vilka priser, då ska man verkligen veta vad man ska ha det till.
Ni ser fina ut på den översta vinterbilden.