tisdag 25 augusti 2009

Delleverans


Min allra trognaste kund är Anna med Od Andulky! Det började med att vi i vintras gjorde ett byte där hon fick ett par sockor av mig. Sen har hon snart försett hela sin släkt med Heimlaga sockor... Kul!

Jag har inget mönster jag följer, utan stickandet är tämligen automatiserat efter många års träning. Det gör det dock lite spännande när det gäller storlekar. Stickar jag till familjen så provar jag ju efter hand på den det skall passa. Stickar jag till andra så måste jag ju gå lite på ögonmått och anpassa lite uppåt eller neråt utifrån vilken storlek det skall vara i förhållande till mina egna eller någon familjemedlems fötter.
Men jag har upptäckt att sockor är tämligen flexibla i storlek. Det blå paret, t ex, skulle vara i storlek 41. Alltså bad jag maken med storlek 43 prova, och förväntade mig då att de skulle vara ganska små åt honom. De satt bra på honom, men var aningens små. Sen testade jag på mina egna fötter, stl 39, och sockorna satt perfekt! Alltså är de nog ca stl 39-42. (Och för mitt eget kom-ihåg: 52 maskor, 48 varv häl-tåhoptagning,stickor nr4)

7 kommentarer:

LillaBarn sa...

Fina, blir nog en beställning till vintern härifrån med (våran vinter). Att matcha mina lovikkavantar med...

Äppel Päppel sa...

Snygga! Skulle gärna vilja veta lite mer om dig och vilka åldrar dina barn är i när det gäller PIF:en! :) Du kan maila mig på appelpappeldesign@live.se

Mvh

Lina

Aleisa Ribalta sa...

Så fina, jag väntar på att få pengar, så får en beställning till, du gör världens bästa sockor, fast jag skulle vilja ha typ trumpbyxor till tjerna, är det möjligt?, jag så en blogg som hade det, men kommer inte ihåg vilket vad, jag vet att du kan, så jag håller tummarna, och vänta på svaret och mina pengar i slutet av månnaden, kram!
obs: man skriver här fast den inlägg där nere är ganska frestande, man får väl lämna plats till andra, jag har redan fått världen bästa PIF.

od Andulky sa...

Alla satt perfekt på!! De är så himla underbara!!

Aleisa Ribalta sa...

oki, jag förstår vad du menar, då blir det vanliga sockor, vi hörs om detta, när pengarna hade kommit. kram!

LillaBarn sa...

Hur gammal är ditt återstående "pottbarn"?? Let me know hur det går för er....

stora lilla j sa...

Jättefina! Hur skulle du ställa dig till en tredelad beställning (eller ev femdelad?) härifrån? Jag hittar inte din mail, om du har tid kan du maila mig? storalillaj@gmail.com Tack på förhand!