onsdag 22 juli 2009

Sockor i sommar


Under resan till Finland hann jag sticka 2½ par sockor av det då nyinförskaffade garnet. Utmärkt sysselsättning när man sitter och pratar med släkten!
Ett par gråbegierandiga i 7-brödergarn Polkka, stl ca 38-40.
Två par blåspräckliga i Isoveligarn, som är snäppet grövre än 7-bröder, men annars samma garn, dvs 75% ull och 25 % polyamid, maskintvättbart. (Isoveli betyder för övrigt storebror.). Ett par ca stl 36-37, ett par ca 40-41. I bland bildar de olika färgerna slingor, ibland blir det bara spräckligt, beroende på hur maskorna hamnar ovanför varandra.
Till sist ett litet barnpar stl kanske ca 25, av de rester som blir "mellan" vuxensockor då jag nystar fram så att randningen skall stämma. På barnsockorna stämmer som synes inte randningen. Jag vet inte om det stör eller inte, det är ju ganska brokiga sockor ändå.

4 kommentarer:

Nette sa...

häftiga sockor, jag stickar också alla våra sockor med 7-bröder, supergarn, håller evigheter.

Sandra från Åland sa...

Polkka sockor har jag också stickat. Precis samma rödlila garn och hittills har jag 1½ par i stl 23 ungefär! jättebra att du kan sticka och prata med folk samtidigt! Så händig är inte jag!

LillaBarn sa...

Vad mycket du har hunnit med... Fina sockar, skulle passa utmärkt här just nu. På nätterna är det ju fortfarande ingen värme direkt, men igår var det 23 grader och solsken. Inte illa!
Jag använder också Ottobre, men tycker de är lite svåra att fatta ibland (jag är ju fortfarande ganska nybörjare på det här med att sy...). Fast böckerna är nog inte lättare att fatta, speciellt inte om de är på danska...

od Andulky sa...

Superfina! Älskar dina sockor ;-)