torsdag 30 juli 2009

Ibland är det enkla svårt att komma på!

Jag har en längre tid funderat på att jag skulle behöva ett nytt överdrag till strykbrädan eftersom det har fastnat klisterrester från vliseline på det gamla. Nu skulle jag pressa ett ömtåligt och dyrbart tyg (nu blir ni nyfikna, va?!), och retade mig på att jag inte köpt något nytt överdrag. Sen stannade jag till. Hallå, varför köpa ett nytt överdrag?! Kan det finnas något enklare att sy?! Nja, inte mycket i alla fall!
Jag tog av det gamla(strykbrädan är redan inne på sitt andra) och klippte med det som mall + lite marginaler. Vek in kanterna så att det bildades en kanal runt om, drog i ett gummiband och så var det klart!
Provade köra det gamla överdraget, som var lite vadderat, i maskin, men klisterresterna gick inte bort. Det får ändå sitta kvar under det nya, som är sytt i enbart ett lager bomullstyg.

Blivande sömmerska? Åtminstone var det väldigt roligt att dra skräp ur overlockens uppsamlingspåse!

3 kommentarer:

Strömming sa...

Åh vet du hur många gånger jag svurit över att jag måste sy ett nytt överdrag för att det är vliselineklister på det jag har... minst 1000 gånger iallafall... Nu kanske jag får ändan ur och syr ett nytt...

Ditt ser jättefint ut!

Aleisa Ribalta sa...

Så gullig!!!!!

LillaBarn sa...

Smart, vi måste också göra nåt åt vårat gamla strykbräde. Det är bara skumgummi kvar på den, för tyget har maken lyckats riva sönder. Den kan också få åka med till sjukhuset...