måndag 15 juni 2009

Födelsedagspresent

M´s dagiskompis hade 5-årskalas i helgen. Hon fick en tunika med sitt namn på i present. Det är ju lite knepigt med storlek till barn man inte känner så bra. Kortärmade tunikor brukar dock ha en lång livslängd, från att först ha mera klänningstuk till att på slutet vara mera som en topp, så förhoppningsvis funkar den. Mönstret är ett omgjort Ottobremönster (3/2008), förlängde oket för att ge plats för broderiet.

Namnbroderiet hänger i hop med min egen födelsedagspresent. Av maken fick jag nämligen Husqvarnas 4D Professional. Det är en programvara för att göra egna broderibilder. Det verkar finnas hur många möjligheter som helst. Nästan lite för många-jag vet inte riktigt i vilken ände jag skall börja... Det är som ett språk, eller som att spela ett instrument: Jag vill hemskt gärna kunna det, men jag vet inte om jag orkar lära mig...
Många roliga fonter fanns det också med, och skriva namn har jag i alla fall lyckats lära mig. Detta är första försöket.
En dum sak med programmet är att man måste ha en dongle i datorn för att använda det. En liten röd, lysande plupp i lillfingerstorlek som sticker ut ur den bärbara datorn. Det kan man ju räkna ut hur lockande den är för nyfikna lilla G! Och tappar hon bort den så funkar inte programmet. Lite för dyr leksak...Alltså vågar jag inte ha den sittande i datorn annat än när hon sover. Och då blir det inte av att jag sitter med programmet så ofta. Och då kommer jag ju inte att lära mig det... Suck!

Inga kommentarer: