onsdag 20 maj 2009

Ekoswap till Ellan

Jag hann bli orolig för att paketet jag skickade till Made by Ellan hade kommit bort på posten. Det gick i väg så snart jag hade fått adressen, men inget dök upp i mottagarens blogg. Det var dock datorerna och inte posten som hade trasslat, så paketet hade kommit fram som det skulle. Skönt!

Som signaturplagg blev det naturligtvis stickade sockor! Fick chansa lite angående storlek, men de verkar ha passat barnen. Första gången jag provat Mark&Kattens Ekoull. Riktigt skönt att sticka med! Tyvärr är ju ett helyllegarn inte så slitstarkt, så det fick följa med lite garn att stoppa med om/när det går hål. För att reparera och underhålla, i stället för att kasta, är också att vara ekologisk!
Ellan önskade sig mössmönster. Det fick bli ett amerikanskt mönster som vår utbytesstudent från USA lämnade efter sig då hon åkte hem i fjol.
Ett återvunnet somrigt bomullstyg, samma som i denna skjorta, och en liten bit av bomulls/bambutrikån med bilar fick följa med.

Så här långt var allt enkelt! Men att hitta något lokalproducerat ekologiskt var värre! Jag försökte tänka och leta i olika tänkbara affärer, men icke! Visst, rotfrukter, mejeriprodukter och sånt, fanns förstås, men att skicka sånt per post lät väldigt oekologiskt! Dyra frakter och risk att det förstörs innan det når mottagaren. Andra närproducerade saker hittade jag, men inget som var märkt ekologiskt. Jag lärde mig dock att det dykt upp alla möjliga ekologiska produkter från de stora kedjorna när jag gick och letade i hyllorna. Ytterligare en försvårande omständighet var att Ellan inte bor så långt härifrån, så lokalt behövde verkligen vara riktigt lokalt, för att inte också finnas hos henne. Jag gav upp och skickade ekologiskt rooiboste i stället...

5 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Vilket härligt paket! :-)

Retro Elephant sa...

Fint paket! Du är nog en mästare på att sticka sockor :)

//Lina

od Andulky sa...

Vilket underbart paket!! Lyllos dem som får dina sockor! Mina är MYCKET välanvända ;-)

Monica Therese sa...

Herlig pakke!!
jeg elsker når folk strikker sokker til mine barn,for jeg liker ikke så godt å strikke de selv..hehe..!

Solveig Lövendahl sa...

Superfina sockor! Och jag håller med dig om att det var svårt med det lokala. Om man inte vill skicka morötter...