tisdag 12 maj 2009

Brorsan haj!

Dags för årets sommarjacka till M. Detta mönster har jag använt till oändligt många jackor, t ex dessa. Jag kan påminna mig sommarjackor i orange-blått,turkos-blått,ljusblått-mörkblått,ljusblått-gult, enfärgat rött,grönt, frukttyg och vinterjackor i lila-cerise samt 2x gult. Dessutom ligger en grå-lila som UFO,stl 140 ryms nästan på mig.... Tillsammans åtminstone 12 jackor efter samma mönster, i olika storlekar, alla till de egna barnen. Det blir mer än en per år sedan mönstret kom ut... Sen har jag säkert hunnit glömma någon också.

Egentligen är mönstret tänkt för en vadderad vinterjacka, ur Ottobre 3/2000. Det, i kombination med Ottobres allmänt stora mönster, gör att storlekarna räcker lääänge. Den här röda är sydd efter stl 92, men förlängd något, och skall nu användas av M som annars har stl 116!

Yttertyget är, som vanligt i M´s jackor, bävernylon. Jag tänker i bland när jag ser andra sybloggare som syr jackor av gamla påslakan och gardiner, att deras barn måste vara annorlunda än mina. En sån jacka skulle nog inte hålla i mer än en vecka här, och under den livslängden behövts tvättas tre gånger... Åker inte era barn rutchkana, kryper i buskar, klättrar i träd, sitter på marken, genar över stenrösen, leker i vattenpölar...?
Näe, bävernylon är ett utmärkt material!Problemet jag haft med jackorna är att jag fått byta blixtlås i flera-de håller inte lika länge som jackan.

När jag skulle sy jackan och frågade M vad han ville ha för bild, kom han sjungande på "pappa haj, tu tu tu tu tu" sången. (Han sjunger nästan jämt, med en repertoar bestående av barnsånger från dagis, melodifestival låtar med obeskrivligt engelskt uttal, märkliga låtar från Galenskaparna&Aftershave mm). Alltså ville han ha en haj! Han fick låna pärmen med utskrifter av de broderibilder jag har nersparade, och hittade denna.Fram och bakstyckena är klippta helt i det röda tyget, det mörkblå är sydda ovanpå som förstärkning. I sömmen är en snedremsa klippt av varselgul bävernylon infälld som passpoal, som prydnad och för att öka synligheten. Jag tycker att det är bra att barn syns-dels är det lättare att hitta dem i folksamlingar och dels är det säkrare i trafiken.
Vindslå innanför dragkedjan, skyddar även hakan från dragkedjan när man stänger den
Reflexer, naturligtvis, både fram och bak samt på ärmarna. Jag har haft svårt att hitta breda reflexband, och även de smala är ofta rätt dyra. Billiga reflexvästar, med reklamtryck tex, finns dock här och var. Så nu testade jag att sprätta loss reflexbandet från en sådan. 2,5 m långt, brett reflexband för 29 kr är ju inte dumt...
Fickor med blixtlås-för att det inte skall hamna så mycket sand och skrot där av misstag, och för att det som egentligen skall vara där hålls kvar.
Kragen fodrad med mörkblå manchester. Tidigare har jag oftast använt någon trikå i kragen, men vävt tyg var mycket enklare. Trikån har en tendens att töjas så att det blir veck i sömmen. Upphängningsögla och namnlapp i nacken.
Broderiet sitter på ryggen. Bakstycket längre och något rundat, räddar byxbaken hyfsat vid åk i blöta rutchkanor.

Foder av svart, dubbelstickad trikå. Jackan avslutad nedtill med påsydd infodring som även utgör resårkanal.
Ärmarna enkelt avslutade med att yttertyget viks in över fodret och stickas fast, samt förses med resår. Muddar är ju mjukt och skönt-så länge de är torra... Bävernylonen "drar" ju inte in vatten.

9 kommentarer:

LillaBarn sa...

Men oj, vilken proffsig jacka!!! Vad välsydd den ser ut! Bra att betalningen kom fram, ska gräva fram kameran när jag kommmer hem (när Musse Pigg och co är borta), så blir det några fina kort från Dee Why beach!!

fante sa...

Wow!

Jag har bara sytt "finjackor" och inte lekjackor och då funkar det ju nästan med vilket tyg som helst :-) Dessutom är M så liten än (2 år) att han inte har så våldsamma lekar än ;-)

Helena sa...

Den ser verkligen proffsig ut! Jättesnygg!

Daniel sa...

va bra do e ti laga jackona!

Marie Frost sa...

Vilken underbar jacka! Supertuff!

Ett Tu Tre sa...

Vilket proffsjobb du har gjort! Jättefin jacka. Jag har bara sytt finjackor till yngsta dottern i ullfilt och manchester, men det håller inte att leka i på dagis, så där använder vi köpe- eller ärvda jackor. Jag har inte vågat mig på riktigt avancerade utejackor (ännu).

od Andulky sa...

Supersnygg!! Verkligen proffsig!

Strömming sa...

Shit vad proffsigt!

ellan sa...

Så snygg jacka du har gjort!

Vill passa på och tacka för ett underbart ekobyte paket, jag har bloggat om det nu! Paketet kom före helgen men data strul har gjort att jag inte har bloggat om det förren idag!

Sockarna passade perfekt!
Tack än en gång!
Kram Elisabeth made by ellan