onsdag 1 april 2009

Lapptäcken

Titta här vad jag svängde i hop här om dagen!

Nej-april, april -det var länge sedan jag gjorde dessa.

Det lilla röda lapptäcket var mitt första försök till lapptäcke, och syddes till babykorgen åt P som nu är fjorton. Nu har G det i sin spjälsäng.
Det större lapptäcket, som fungerar som överkast på vår dubbelsäng, sydde jag 2003. Att jag vet detta beror på att jag signerade och daterade täcket i ena hörnet, annars skulle jag inte minnas årtalet.
Bägge täckena är dock sydda i marsutmaningens anda, dvs jag använde det som fanns hemma. Till det stora köpte jag enbart vadden+det lila tyget som är sydd som en bård runt om, resten fanns hemma. Till det lilla täcket tror jag inte något köptes in. Merparten av tyget är stuvbitar som ärvts från makens mormor.
Det var lite bökigt att kvilta det stora täcket, att få plats med det i symaskinen, men roligt! Jag passade på att prova alla möjliga kviltsömmar på maskinen...
Funkar utmärkt som överkast, dvs det tål att ligga hopknölat i fotändan av sängen för det mesta, och ändå se prydligt ut när sängen vid sporadiska tillfällen bäddas...


På köpet vid fotograferingen av lapptäckena följde en livebild av G i denna utstyrsel. Den funkar så bra att hon redan nött hål på ena byxknät...Byxor av "lakanstyg" håller inte för en krypare!

3 kommentarer:

od Andulky sa...

Vilken sötnos!! Och lapptäckena är underbara!!

Retro Elephant sa...

Vilken fin outfit och lapptäckena! Huh, vilket arbete!

//Lina

Krisses hantverk sa...

Härliga täcken, jag blir riktigt inspirerad att börja sy ett jag med :)