fredag 24 april 2009

Do redo terapi

Jag har gått igenom storasystrarnas urvuxna kläder för att lämna in det mesta på det man här kallar Klädbytardag. Ett otroligt bra arrangemang för alla med barn-billigt, spännande att se vad man hittar, och bra för miljön!
En del plagg hade dock tappat formen av alla tvättar, men hade i grunden ändå fräscht tyg,. Alltså läge för lite do redo till lillasyster. Tillika lite syterapi för mig för att undvika abstinens medan symaskinen är på reparation...
Byxorna hade jag sytt i hop under påskhelgen, så de hann jag fålla med tvillingsöm under den lilla stund maskinen återuppstod när den skulle köras in till service. Den randiga tröjan väntar ännu på fållning. Blir symaskinen borta väldigt länge kanske jag rent av måste bygga om overlocken till täcksöm... Har bara testat det två gånger, och det blev för mycket hoppstygn för att det skall kännas lockande.
Den flammiga tröjan med orange mudd är nog mera av klänning/tunikalängd. Den fick behålla originalplaggets fåll. Men bara en så enkel sak som att fästa trådkedjan med lite raksöm går ju inte att göra utan vanlig symaskin! Visst går det ju att göra för hand också, men den får nog ligga till sig på hyllan i stället i väntan på maskinen.
Det här är verkligen återanvändning: ursprungsplaggen är inköpta på klädbytardagar, därefter använda av två systrar här och nu då renoverade till en tredje. Borde jag ha varit smålänning, eller hade det blivit för mycket...?!?


2 kommentarer:

Strömming sa...

Do redo när den är som bäst! Snyggt!!! :D

OttoPippi sa...

Bara att hålla med!!! SNYGG DoReDo!! Det är väldigt kul att göra nytt av gammalt!