måndag 27 april 2009

Bambu!

I jakten på svart ekologisk jersey till en beställning hamnade jag hos finska Myllymuksut. Jag har övervägt att beställa därifrån även tidigare, men avstått då portot verkade bli dyrt. Nu skulle jag dock beställa svart bambu singeltrikå med lycra , och kunde naturligtvis inte motstå att beställa lite bambutyg även för egen del. Jag har aldrig testat bambu förr, men den sägs vara behaglig. Dessutom mycket miljövänlig-växer utan gödning och bekämpningsmedel, och behöver heller inte en massa skadliga kemikalier i beredningsprocessen. Mer om bambu kan du tex läsa här.
Utöver den svarta singeljesyn baställde jag likadan i lime. Dessutom två barntyger som är en blandning av bambu och bomull i en pikéliknande trikå, där mönstret är instickat i stället för tryckt. Otoligt mjukt! Det vita tyget är en bambusilketrikå, också den otroligt skön!
En positiv överraskning blev dessutom portot! För frakt inom Finland finns olika nivåer beroende på hur mycket man beställer för, och gratis frakt vid order över 100 euro. Till utlandet står det bara att de följer postens tariffer. Men det visade sig att även då gällde fraktfritt över 100 euro! Och desvärre blir det ju snabbt över den summan...Leveranstiden blev 2 veckor inklusive påskhelgen. Betalade gjorde jag i förskott som en vanlig utlandsbetalning. Naturligtvis underlättar det att kunna åtminstone en del finska, men det finns summarisk information på engelska också. Jag misstänker att det kommer att bli fler köp från Myllymuksut i framtiden också. Förutom ett stort utbud av olika bambu och hampatyger, vilket inte verkar finnas i Sverige än så länge, så har de också mycket annat intressant.
Nu väntar jag bara på att få hem symaskinen så att jag kan börja sy. Det skall bli spännande att se hur bambutygerna beter sig vid sömnad, och hur de klarar användning och flitig tvättning!

6 kommentarer:

Jenny sa...

Hej! Jag har beställt en hel del från Myllymuksut och kan inte ett ord finska. Jag använder mig av Googles översättningsverktyg, funkar jättebra!

Lycka till med tygerna, det blir nog fint!

Hälsningar från Jenny

Anonym sa...

Nu kan jag lite finska! ;) Har precis beställt lite, tack för tippset!

Strömming sa...

Så snygga tyger! Jag älskar bambutyger de är så härliga!!!

od Andulky sa...

Det blåa var verkligen urläckert!!

Doris_Assar sa...

Åh, snygga tyger! Har också varit inne på deras hemsida och dregglat, men gav upp då jag inte kunde förstå betalningsrutinen. Men google translate var ju en bra idé!!!

Kånkarong sa...

Ooh, klövrarna och bilarna. :) Får sätta mig med svärmor (finska) och kolla igenom sidan!