måndag 16 mars 2009

Vantar

Jag är med i en vantswap på sysidan, väntar på att få paket.
Detta har dock ingenting med swapen att göra, lugn alla eventuella deltagare där, ingen riskerar att få dessa i paket!
Grillvantarna som ligger i köket blir betydligt mer använda än grytlapparna, och är ofta smutsiga. Så då jag för ett tag sen hittade ett tjockt, bordsfiltliknande, tyg på kupan väcktes tanken på att sy nya. Ritade helt enkelt av de gamla, som är köpta. Yttertyget är rester härifrån. Bordsfilten blev mellanlager. Innertyget är resterna av en vit joggingtrikå som visade sig
bli snabbt noppig i tvätten när den för länge sedan användes till en tröja.
Fördelen med den klassiska grillvantsmodellen är ju att det inte blir någon höger eller vänstervante, man kan använda dem hur som helst om man bara hittar den ena.
Nackdelen är att det blir en massa knöliga sömmar precis i tumgreppet. Efter att jag var klara med dessa hittade jag ett mönster och beskrivning på grillvantar, och enligt det skulle man sicksacka fast mellanfodret på yttertygskanterna, och sedan sy i hop bägge. Kanske blir det lite smidigare då. Nästa gång jag får för mig att sy grillvantar tror jag dock att jag skall sy dem som vanliga vantar, enligt denna beskrivning. Ett förbättringstips fick jag också i går från dotter P och hennes kompisar. De var nämligen här och bakade nästan 300 kanelbullar, så vantarna blev rejält invigda: fodret bör sys fast i toppen, annars följer det med ut. Jag har inte haft det problemet, men de kanske hade kladdigare händer...