tisdag 3 mars 2009

Skön stickad sjal

När jag stickade dessa sjalar försökte jag på den andra klura ut hur man skulle få till en vinkling, en V-form på den annars ytterst simpla rätstickningen. Började ute i spetsen nertill och försökte minska och öka, men det funkade inte alls, så den fick bli helt ovinklad. På biblioteket hittade jag sedan boken "Sköna sjalar" av Lena Bidell, och i den fanns det med mönster på just den varianten som jag hade tänkt mig.
Jag hade alltså försökt börja i helt fel ända! Man skulle börja upptill, mitt i nacken! Man lägger upp 6 maskor, och sedan ökar man dels en maska i vardera sidan innanför den yttersta maskan , och dels en maska på vardera sidan om de två mittersta maskorna. Dessa ökningar gör man vartannat varv, de andra varven stickar man bara räta maskor rakt upp och ner. Det tog mig ganska många varv att inse var någonstans på sjalen jag började sticka, jag trodde fortfarande att det var i spetsen jag skulle börja. Ökningarna i mitten av stycket skapar alltså vinklingen, ökningarna i sidorna får sjalen att växa utåt "vingspetsarna". Ett bra tips är att märka ut mitten med en tråd i annan färg, så man inte glömmer mittenökningarna.
Den här sjalen är stickad i restgarn av Novitas Nalle Colori på rakstickor nr 10. Jag skulle egentligen ha behövt en lång rundsticka, men har ingen sådan grov. När jag insåg det började jag buda hem lite rundstickor på Tradera, men ännu ingen grov sådan, och nu får jag göra ett uppehåll i jakten till följd av Marsutmaningen. Men det gick ju att få sjalen klar(storleken fick bestämmas av hur långt garnet räckte) även på rakstickorna, fast det var lite bökigt med så många maskor...

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Åh vad fin! Jag har också varit sugen på just en sådan sjal men nu är det ju köpstopp som gäller som sagt.
Kram/Veronica

Veronica Tingvall sa...

Jag har inga bra restgarner... Alla har olika tjocklek, färg och material. jag tror faktiskt inte att det skulle bli bra. Men jag ska nog ta mig en extra titt i lådorna, jag blev så sugen nu....