fredag 27 mars 2009

Prästskjorta i pikétyg

Jag fick en beställning på en prästskjorta, eller snarare en prästtopp av Mikaela som tidigare vann ett par sockor i min utlottning.
Det är inte så konstigt som det kanske kan låta för vissa. Jag har sytt en hel del prästkläder till en kvinnlig präst i släkten. Prästklänningar, prästskjortor, ärmlösa prästtoppar...Det mest udda, bara som kuriosa, var en baddräkt med prästkrage! Jag fick också äran att sy en alba till hennes prästvigning. Alba är den långa vita dräkt som prästerna har under gudstjänst.
Förmodligen hade jag nämnt något om detta i någon kommentar till Mikaela, och hon önskade sig två prästtoppar med 3/4 ärm, en svart och en vit.
Prästkläder för kvinnor finns att köpa, men utbudet är inte så stort, och framförallt tydligen väldigt dyrt.
Eftersom jag precis gått med i marsutmaningen när Mikaela gjorde sin beställning, så fick jag botanisera bland det tyg som fanns hemma. Det jag hade, som jag bedömde skulle bli snyggast, var bomullspikétyg i vitt samt riktigt mörkt blått. Efter att Mikaela mailat sina mått sydde jag först upp en skjorta/topp i mörkblått. Av någon outgrundlig anledning så hamnade dock "frimärket", den lucka i kragen där den vita plastkragen sticker fram, snett. Detta märkte jag inte förrän skjortan var klar. Och eftersom just kragen ju är det specifika för en prästskjorta så får den ju inte vara sned och vind, mao blev första försöket oanvändbart...Nåväl, jag skickade den till Mikaela i alla fall, så att hon fick testa modell och storlek. Efter några smärre förändringar av måtten gjorde jag så den vita. Då kan ni tro att jag var noga med kragen och kontrollerade placeringen både en och två gånger!
För att man skall få på sig toppen finns en dragkedja mitt bak, annars är modellen helt enkel utöver kragen.
Hur den ser ut live kan ni se på Mikaelas blogg. Nu återstår att sy en svart topp, men då inväntar jag nog april så att jag kan beställa nytt tyg.
Det känns roligt och speciellt att sy prästkläder, lite som att sy dop-eller brudklänningar. Skillnaden är ju dock att prästkläderna inte är för "engångsbruk", utan skall hålla för daglig användning och regelbunden tvätt men ändå hålla sig snygga och prydliga. Sen finns det ju mycket traditioner när det gäller form och färg, de får inte se ut hur som helst. Pikétyget är behagligt att ha på sig, och jag hoppas att det håller sig snyggt efter flera tvättar också. Det var inköpt som stuvbit i Härmä.
Sen var det lite speciellt att sy ett måttbeställt plagg till en vuxen som jag aldrig sett, och utan möjlighet att själv ta mått och prova under sömnaden. Nu blev det ju en toile pga av mitt misstag, och kanske finns ytterligare förbättringar att göra inför nästa exemplar, men det funkade ändå hyfsat. Kul!

10 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Jag hoppas att jag också kan få beställa lite prästkläder av dig när jag är färdig om sisådär ett och ett halvt år :-) Superfin topp blev det.

Kram/Veronica

Heimlaga sa...

Veronica: klart du får beställa, det vore jätteroligt!

Hello sa...

Vad roligt! Vilket ärofyllt uppdrag! Jag skulle sytt skjortor till en kollega om vi inte hade flyttat, men nu får hon låta nån annan sy. Eller så köper hon. Hon har i alla fall inte hört av sig mer :)

Tack för kommentaren om jackan! Jag såg senare att dragkedjan inte gick lika högt upp i mudden på båda sidor, så den får bli för hemmabruk. Vad jag har märkt hittils så funkar det bra med velour som foder. Jag satte den på "fel" håll, så det släta är när man ska sätta på jackan. Det är då det är bökigast om man är osams, sas. Jag tog vad jag hade hemma, helt enkelt. Sen har jag sett att många fodrar med fleece och jag har själv gjort det i den vinterjacka hon använder nu och det funkar, så då tänkte jag att velour också borde funka. Och det verkar det göra.

För övrigt så har jag en "hang up" när det gäller luvor på barnkläder. Tycker det är jätteläskigt om de skulle bli hängande, så nåt annat än utan fanns inte som alternativ i min värld.

Vilken trevlig blogg du har! Jag återkommer!

Handarbete/Pyssel sa...

Åh, vad mycket du sytt, sen jag var här hos dig sist! Sååå längesedan var det väl ändå inte?!

Nu ligger det foto upp på min blogg, där du kan se ditt jättefina plagg till Rajmonda!
TACK igen!

Kram!

Unknown sa...

Hej!
Vår jag lite nyfiket fråga vad präst-topen kostade för Mikaela? Behöver uppdatera min egen prästgarderob.
Vänliga hälsningar Anita

Heimlaga sa...

Anita:jag brukar beräkna 100kr/timme i arbetskostnad. Den här modellen tog ca 3 timmar att sy+ ½ timme för mönsterkonstruktion. Till det kommer materialkostnaden, som varierar beroende på tyg. Ett blixtlås behövs också. Så någonstans mellan 400-600 ungefär. Hör av dig på mailen om du är intresserad! Jag kommer inte åt din blogg så att jag kan kontakta dig direkt.

Lena sa...

Hej! jag läser till präst och är klar om ett år. Älskar att sy och vill gärna sy mina skjortor själv, men vet inte hur man syr kragen. har du några tips, mönster eller så som du vill dela med dig?
lena_alfsdotter@yahoo.se

Unknown sa...

Hej igen!
Jag har ingen blogg, jag googlade på prästskhjorta och så kom din sida upp som ett alternativ.
Jag hittar inte din e-post, men jag är intresserad. 400-600:- låter helt rimligt, och topen var jättefin.
Vänliga hälsningar Anita

Unknown sa...

Ursäkta stavfelet, jag menar naturligtvis "prästskjorta"

Heimlaga sa...

Anita: heimlaga@e-gatan.se