måndag 9 mars 2009

Frukter och bär ...

...skall mat äta mycket av! Eller så syr man en jacka av dem!
Detta var ett av tygen jag hittade på Kupan 28/2, innan marsutmaningen inleddes. Jag blir så sugen när jag ser det, både på mellanmål och på att sy!
Det är i en ganska kraftig bommullskvalitet, så det fick bli en sommarjacka. Eventuella fläckar av frukt och bär vid användningen torde inte synas så bra...Nästan hälften finns kvar, så det kan bli något annat också.
Den här sydde jag verkligen bara för att jag ville, inte avsett för någon speciell. Alltså är den till salu om någon blir sugen...
I grunden finns ett gammalt Ottobremönster, samma som det här, men med diverse ändringar .
Mönstret var i stl 92, men denna var bara en aning liten åt M som nu har stl 110/116, så jag skulle gissa att den mest motsvarar stl 104.
Ärmlängd(från krage till ärmfåll) 46 cm, längd på fram och bakstycke 44cm, vidd 43cm.
Rymlig raglanskärning som gör det lätt att ta av och på jackan. Fodrad med ett bommullstrikåtyg med gallerstruktur som ger ett extra luftlager, dvs värmer utan att bli klibbigt om det är varmt. Blixtlås fram med vindslå bakom, för att skydda mot vind, men också för att man inte skall få hud emellan(aj, aj!) om man drar upp blixtlåset helt, eftersom det går upp i kragen. Kragen fodrad
med skön velour i rostrött. Ögla för upphängning.
Framtill två stolpfickor som är ordentligt djupa. Påsydda reflexer fram och bak.
Resår i ärmslut och fåll.
När jag kom till resåren dök jag på första utmaningen med att inte köpa nya grejer. Jag har tre skokartonger blixtlås, många av dem inköpta via tradera senaste halvåret, så det var inga svårigheter att hitta ett lämpligt sådant. Jag har också några stora rullar resår, men inte just i den bredd som jag skulle ha behövt här. Hittade en bit som räckte till ärmarna, men i fållen fick jag i stället sy av till två kanaler, för att dra i två
smalare resårband i stället för ett brett. Som sagt, begränsning kan skapa kreativitet också!
Framöver skall jag dock tänka efter före, dvs anpassa resårkanalers bredd till de rullar jag har. Så brukar jag ju faktiskt göra när det gäller midjeresår i byxor.

1 kommentar:

od Andulky sa...

Jättefin! Kul tyg som man blir glad av!