torsdag 12 mars 2009

Baddräkt igen!


Nu tror ni väl att jag blivit alldeles vimsig, den här baddräkten har jag ju visat förr?!
Visst, det är samma dräkt, men här kommer den sedelärande fortsättningen på historien.
Jag borde ju ha kunnat räkna ut det, men jag gjorde det inte, alltså kanske någon annan kan lära sig av mina misstag:
Ljusa baddräktstyger har en tendens att bli genomskinliga när de är våta!
Hade baddräkten på en vattengympa, och kunde konstatera att den blev för avslöjande för min smak över bysten. När man är under vattnet spelar det ju ingen roll, men till och från bassängen kände jag mig inte bekväm... Själva skärningen i övrigt funkade dock perfekt.
Så vad göra? Hade kvar av det randiga tyget, så jag klippte helt enkelt ut ett framparti till, ner till greninfodringen. Vändsydde det nya stycket räta mot räta över stickningen i urringningen upptill, samt mot greninfodringen. Kanterna vek jag in och stickade fast med svart tråd på sömnsmånen mot sidostyckena från insidan. Där fanns redan två dekorstickningar i grönt, och den svarta sömmen blev förvånansvärt diskret. Tyvärr drogs tyget en aning i urringningen, så ränderna stämmer inte perfekt, men tillräckligt för att funka för mig. Klickar man på bilden ser man förstärkningarna(+ alla skrynklor efter att den hängt till tork över tvättsnöret).
Kontentan av det hela blev alltså att det randiga partiet nu är dubbelt. Det ger ju dessutom lite "gördeleffekt", vilket inte är så dumt för en mammamage med viss kvarstående bulldegskonsistens...
Så om ni syr i ljusa baddräktstyger och inte känner för att visa upp er allt för mycket: sy dubbla lager(eller fodra på annat sätt), åtminstone där det inte skall synas igenom...

Inga kommentarer: