lördag 7 februari 2009

Folklorestuk

Hittade ett tyg på Myrorna som jag blev förtjust i. Det gav mig klara associationer till hemslöjdstyg. Det var fållat i ändarna, kanske hade det använts som duk, kanske som sängöverkast?
De smala blå och röda ränderna på vit botten förde också tankarna till klassiska ylletröjor.
Det låg på mitt sybord bredvid ett par jeans som skulle lagas, och kombinationen var så snygg.
Men vad gör man då av ett sådant tyg? Jo, det blev en "Spelmansskjorta" ur boken "Nya,enkla kläder för barn och vuxna" av Kersrin Lokrantz. Det är en variant av många folkdräktsskjortor. Den sys av raka stycken, se skiss ur boken.
Den var riktigt rolig att sy, med veck kring axlarna och rikligt med rynkning vid manchetterna. Halssprundet skulle fållas smalt, men eftersom jag inte tänkte sy på någon spets, vilket det skulle vara runt krage,sprund och manchetter enligt mönstret, skodde jag sprundet med en smal infodring i stället. För att hålla i hop sprundet sydde jag i två traditionella hakar/hyskor. Manchetterna knäpps med gammaldags tryckknäppen som man syr fast. En annan rolig detalj är också kilen under armarna för
ökad rörelsevidd.
Jag fick alla möjliga associationer medan jag sydde: samekläder, kyrkliga kläder mm. Maken undrade om det var handdukar, dotter P var inne på samespåret.
Det finns en baktanke med det här projektet också. För flera år sen inhandlade jag material till en folkdräkt, som sedan bara blivit liggande. Visserligen har den dräkten en helt annan krage på skjortan, men grundidén är den samma, så nu har jag fått testa lite passform på mönstret. Vi får väl se om jag kommer mig för att ta itu med folkdräkten...






1 kommentar:

od Andulky sa...

Jättefin! Fina detaljer!