fredag 30 januari 2009

Velourdräkt


Här i Skellefteå finns det en liten källaraffär vid namn "Majkens tyger och diverse". Lokalen är sanslöst överfylld med tyger, garner och -just det, diverse!
Jag har bara besökt affären några få gånger, för tvärtemot vad man skulle tro av de yttre omständigheterna, så är tygerna oftast väldigt dyra.
Förra lördagen passerade jag dock där och slank in. Med hem följde 2m velour, bara för att jag inte kunde motstå den randiga. Den randiga kostade dock 240kr/m, vilket jag tycker är alldeles för mycket. Tysk lär den vara, men jag tror inte att det är Hilco.

Jag har försökt jämföra velourpriser på nätet. Det som stör mig är att så få ställen uppger kvadratmetervikt på sina tyger. På tex just velour skulle det ju på ett enkelt sätt ge en uppfattning om hur tjock/tät velouren är. Någon som vet vad Hilcos väger?

Det blev en enkel dräkt åt lilla G i storlek 74. Hon hade den på sig när jag besökte mitt jobb, så nu har jag fått äran att sy en likadan till en arbetskamrats barnbarn. Den fick också namnet broderat i brunt(mudden och den mörka randen i tyget är alltså brun, fast den ser nästan svart ut på bilden) på ena ärmen, men är annars likadan men en storlek större.


6 kommentarer:

od Andulky sa...

Jättefin! Tycker om det randiga velourtyget!

Jes sa...

Gud villken fin tröja & byxa, gillar verkligen de tyget :)

Junebacken sa...

Jättefin! Vilka härliga färger!

Katarina sa...

Jo men visst är det väl Hilco? Jag köpte samma av NeaNobelle på Syfestivalen i alla fall. Visst är den härlig! :-)

Malin sa...

Helt underbar randig velour!!

Heimlaga sa...

Är detta Hilco? Visst är det ett fint randigt tyg, men jag som aldrig (medvetet i alla fall...)har köpt Hilco har föreställt mig att den skulle vara ännu tjockare och tätare med tanke på alla lyriska beskrivningar!